Test CONNERS 3
Conners 3 to standaryzowany test oceny zachowania, który służy do diagnozowania i monitorowania zaburzeń związanych z uwagą oraz zachowaniem, w szczególności Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwag (ADHD). Jest szeroko stosowany zarówno przez psychologów, jak i pedagogów oraz lekarzy, do oceny dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat.
Conners 3 pozwala na analizę różnych aspektów funkcjonowania dziecka, w tym:
Zachowania impulsywne i nadpobudliwość – ocena stopnia kontroli impulsów i aktywności ruchowej.
Zaburzenia uwagi – mierzy trudności z utrzymaniem koncentracji i wykonywaniem zadań.
Zachowania opozycyjno-buntownicze – ocena skłonności do sprzeciwu wobec autorytetów oraz trudności w przestrzeganiu zasad.
Problemy emocjonalne – ocena stanów lękowych i depresyjnych.
Problemy w nauce – identyfikacja trudności związanych z koncentracją, pamięcią i organizacją pracy szkolnej.
Test Conners 3 składa się z kilku formularzy oceny, które wypełniają rodzice, nauczyciele oraz samo dziecko, co pozwala uzyskać wszechstronny obraz zachowań w różnych środowiskach (dom, szkoła). Jest to narzędzie, które umożliwia śledzenie postępów w terapii, monitorowanie zmian oraz wspomaga diagnozowanie ADHD i innych zaburzeń zachowania.
IDS-2 (Intelligence and Development Scales, Second Edition)
IDS-2 to zaktualizowana wersja testu IDS, przeznaczona dla dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 20 lat. IDS-2 jest jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem oceniającym zarówno zdolności intelektualne, jak i umiejętności rozwojowe. Test składa się z dwóch głównych komponentów:
Inteligencja – obejmuje m.in. rozumowanie werbalne, przestrzenne, pamięć roboczą, rozumowanie ilościowe i myślenie logiczne.
Rozwój – ocena umiejętności motorycznych, emocjonalnych i społecznych, które mają kluczowy wpływ na codzienne funkcjonowanie i interakcje dziecka.
Test IDS-2 jest wykorzystywany zarówno w diagnostyce problemów edukacyjnych, jak i w celu określenia potencjału intelektualnego, co pozwala na dokładne dopasowanie programów edukacyjnych i terapeutycznych do indywidualnych potrzeb.
IDS-P (Intelligence and Development Scales - Preschool)
IDS-P to wersja testu IDS przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 5 lat). Skierowana jest na wczesne etapy rozwoju poznawczego, motorycznego i emocjonalnego, oferując szczegółową diagnozę zdolności w tej kluczowej fazie życia dziecka. IDS-P ocenia następujące obszary:
Rozwój poznawczy – m.in. myślenie logiczne, pamięć i umiejętności językowe.
Umiejętności motoryczne – zarówno precyzyjne, jak i ogólne zdolności ruchowe.
Rozwój społeczny i emocjonalny – zachowania interpersonalne, radzenie sobie z emocjami.
Dzięki IDS-P specjaliści mogą szybko zidentyfikować wczesne trudności rozwojowe i odpowiednio dostosować programy wsparcia i interwencji.
IDS (Intelligence and Development Scales)
to wszechstronny test oceniający rozwój poznawczy i emocjonalny dzieci. Przeznaczony jest głównie dla dzieci w wieku (od 5 do 10 lat), oferując kompleksową ocenę intelektualną, która pomaga zidentyfikować mocne strony, deficyty, oraz potencjalne trudności w nauce. Test IDS pozwala na ocenę w kilku kluczowych obszarach:
Umiejętności poznawcze – m.in. rozumowanie logiczne, pamięć, myślenie przestrzenne.
Rozwój motoryczny – zarówno duża, jak i mała motoryka.
Rozwój emocjonalny i społeczny – ocena kompetencji interpersonalnych, regulacji emocji oraz zachowań w grupie.
Test IDS jest narzędziem o wysokiej trafności, które może wspierać diagnozowanie trudności w nauce, a także monitorowanie rozwoju dziecka w kontekście jego potencjału edukacyjnego.
Test Psychologiczny Stanford-Binet 5 (SB5)
TEST BADAJĄCY ROZÓJ POZNAWCZY / INTELIGENCJE
Test Stanford-Binet 5 (SB5) to jeden z najbardziej uznanych i wszechstronnych narzędzi do pomiaru inteligencji. Jego celem jest ocena zdolności poznawczych u dzieci, młodzieży i dorosłych, pozwalając na dokładną analizę funkcji intelektualnych. Test ten opiera się na pięciu głównych obszarach poznawczych:
Rozumowanie płynne – zdolność do rozwiązywania nowych problemów i myślenia abstrakcyjnego.
Rozumowanie ilościowe – umiejętność pracy z liczbami i pojęciami matematycznymi.
Wiedza – poziom wiedzy ogólnej zdobytej na przestrzeni życia.
Pamięć robocza – zdolność do zapamiętywania i manipulowania informacjami w krótkim okresie.
Rozumowanie wizualno-przestrzenne – umiejętność rozumienia i pracy z przestrzennymi relacjami między obiektami.
Stanford-Binet 5 jest narzędziem stosowanym zarówno w diagnostyce, jak i badaniach nad rozwojem, a także w celu identyfikacji wyjątkowych zdolności lub deficytów poznawczych. Wyniki testu dostarczają szczegółowych informacji o poziomie IQ oraz profilach mocnych i słabych stron jednostki. Dzięki temu specjaliści mogą lepiej dopasować programy terapeutyczne i edukacyjne do indywidualnych potrzeb.
Test jest wykonywany przez wykwalifikowanych psychologów, którzy zapewniają profesjonalną ocenę i interpretację wyników.
TEST ADOS 2
Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition
(Plan obserwacji diagnostycznej autyzmu, druga edycja)
ADOS-2 składa się z kilku modułów, dostosowanych do wieku i poziomu rozwoju badanej osoby. Test może być stosowany u dzieci, młodzieży i dorosłych, a specjalnie opracowane zadania i pytania pozwalają na dokładne uchwycenie cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu.
Test obejmuje m.in. ocenę:
Komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Zachowań społecznych
Zainteresowań oraz aktywności
Reakcji emocjonalnych i adaptacyjnych
Jak działa test ADOS-2?
ADOS-2 to test interakcyjny, w którym specjalista przeprowadza szereg zadań z osobą badaną, obserwując jej reakcje i zachowania. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie szczegółowego obrazu funkcjonowania społecznego i komunikacyjnego danej osoby.
Test jest niezwykle skutecznym narzędziem w diagnozowaniu autyzmu, ponieważ opiera się na bezpośredniej obserwacji zachowań, które mogą nie być widoczne w standardowych kwestionariuszach.
ADOS-2 jest stosowany w centrum przez certyfikowanych specjalistów, co gwarantuje rzetelność wyników oraz właściwą interpretację uzyskanych danych.
Jesteśmy tu, by pomagać...
Centrum Diagnozy i Wspomagania Rozwoju
Centrum Diagnozy i Wspomagania Rozwoju w Gdańsku
Cdiwr.pl